هامان تیونینگ خودرو
تیونینگ خودرو چیست؟ انواع تیونینگ در بدنه و موتور ماشین مجله خودرو ماشین نو
بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راههای مختلف تیونینگ خودرو میپردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. بهینهسازی و تقویت مجموعهی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همانقدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریعتر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف اصلی تغییر اگزوزها، ایجاد صدایی پرطنین و باابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقهای شنیده میشود. همچنین تعداد و اندازه اگزوزها بهنوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ میکشد.
این تیونر آلمانی معمولاً خودروهای آئودی و فولکسواگن و زیرمجموعه این غول خودروسازی یعنی اشکودا و سئات را تیون میکند. معرفی کیتهای ارتقای قدرت، بهروزرسانی نرمافزاری، رینگهای سبکوزن و بهبود سیستم ترمز و تعلیق جزو کارهایی است که ABT اسپرت لاین انجام میدهد. یکی از محبوبترین گزینههای تیونینگ خودرو همین تغییر و تعویض چراغ است. تیونینگ چراغ میتواند هم شامل استفاده از چراغی با طراحی جدید و متفاوت باشد و هم شامل چراغ استاندارد با عملکرد نورانی بهتر. افراد زیادی از ظاهر استاندارد خودروی خود خسته شدهاند و برخی نیز ترجیح میدهند بین خودروهای دیگر جلبتوجه کنند به همین خاطر راهی نمایندگی تیونرهای مختلف میشوند.
برخی از دوره های درحال برگزاری شامل آموزش برق خودرو ، آموزش مکانیک خودرو، آموزش صافکاری ، آموزش مالتی پلکس ، آموزش تنظیم موتور و… می باشد. تمامی دوره ها با نظارت سازما فنی حرفه ای و اعطای مدرک بین المللی در کارگاههای عملی برگزار می شود. تنظیم ECU را می توان با کامپیوتر و نرم افزار مخصوص انجام داد و یا تیونر حرفه ای می تواند این کار را انجام دهد. هم چنین، برخی از خودرو سازان تیونینگ ECU را به عنوان یک آپشن روی خودرو های خود، مستقیماً از کارخانه ارائه می دهند. تعویض گیربکس، سر سیلندر، میلنگ، سوپاپها نیز از دیگر موارد مؤثر در افزایش راندمان پیشرانه خودرو است. برخی افراد نیز ترجیح میدهند که موتور خودرو را با موتوری با حجم بیشتر تعویض کنند که این عمل در کشور ما کاملا غیرقانونی بوده و جرم محسوب میشود.
سر اگزوزهایی برای بیصدا کردن و یا غرش در هنگام شتابهای ناگهانی نیز در این بخش مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب میشود. این تیونر در ابتدا کسبوکار بسیار کوچکی داشت اما سریعاً رشد کرد و حالا در لیست بهترین شرکت های تیونر دنیا قرار دارد. در حقیقت کیتهای بدنه لیبرتی واک را میتوان شاخصترین و متمایزترین کیتهای دنیای تیونینگ دانست. این کیتها معمولاً از قطعاتی همچون اسپویلر، دیفیوزر، رکابهای جانبی و… تشکیل میشوند و با کاهش ارتفاع بدنه به زیبایی بیشتر خودرو نیز کمک میکنند.
این شرکت از سال ۱۹۸۵ تاکنون توسط اداره حملونقل فدرال آلمان به عنوان سازنده اتومبیل شناخته میشود. در سال 2012 وب سایت برنامه تلویزیونی Top Gear، یک فراری 458 ایتالیا که توسط منصوری تیون شده بود را معرفی کرد و آن را یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار نامید. تیم طراح و مغز متفکر کمپانی، یعنی "کورش منصوری" علاقه زیادی به جراحی ظاهر خودروها و هرچه زیباتر کردن آن ها دارد. این کمپانی معتبر آلمانی از سراسر جهان و کشورهایی چون آلمان، هند، چین، کانادا، روسیه، آمریکا، ژاپن، یونان، سوئیس، امارات و چند کشور دیگر مشتری های بسیاری دارد. شرکت منصوری هماکنون در حوزههایی چون طراحی داخلی هواپیماهای تجاری و کشتیهای تفریحی، طراحی و تولید لوازم خانگی، تجهیزات اداری و کالاهای لوکس فعالیت میکند. آن ها در نمایشگاه امسال دو محصول از این شرکت را به دست متخصصانشان سپردند تا برپایه ی آن ها خودرویی متفاوت پدید بیاورند .
مدیران باهوش سریعاً روند کار را بررسی کردند و شرکتهای تیونینگ زیادی را تأسیس نمودند. فراموش نکنید که در مسابقات موتور اسپرت آلمان خودروهایی با ظاهر اسپرت تر و مجهز به قطعاتی همچون اسپویلر خودنمایی میکردند. حالا که با تیونینگ خودرو آشنا شدیم میخواهیم بدانیم چه بخشهایی از خودرو را میتوان ارتقا داد و به اصطلاح تیون کرد. سیستم تعلیق بهتر نیز کیفیت سواری مطلوبی به همراه خواهد داشت و قابلیت عبور از پیچ خودرو بهبود خواهد یافت. برای تیونینگ پیشرانه تحقیق و جستوجوی زیادی نیاز است چراکه با کوچکترین اشتباهی متحمل هزینههای سنگین خواهید شد. به همین خاطر است که خودروسازان چندین میلیون دلار را صرف توسعه چنین قطعاتی میکنند.
گر از نحوه کار کولر خودرو خود راضی نیستید و در فصل تابستان به مشکل می خورید، می توانید تیونینگ خودرو را امتحان کنید. تیون شامل بهبود سیستم تهویه مطبوع خودرو باشد از طریق نصب سیستم های تهویه مطبوع پیشرفته تر با کنترل دقیق تر دما و رطوبت داخل خودرو می تواند این امر را تحقق سازد. چسبندگی ضعیف لاستیک، یعنی چسبندگی ناکافی در جاده، می تواند عواقب کشنده ای داشته باشد. علاوه بر این، به عنوان یک قاعده، تمام لاستیک های روی خودرو باید یک اندازه باشند. وقتی صحبت از طراحی لاستیک به میان می آید، نوارهای لاستیک خود چسب بر ظاهر رینگ تاکید می کنند.
لاستیکهای کاراتر باعث چسبندگی و کشش بیشتر شده و تأثیر مثبتی روی ترمز و شتاب خودرو دارند. تیونینگ پیشرانه هم میتواند قدرت و گشتاور را بیشتر کرده و درعینحال منحنی مربوط به آنها را بهینه سازد. استیشن اسپرت بی ام و هماکنون به لطف تیونینگ ای سی اشنایتزر جذابیت بیشتری دارد. رینگهای ۲۰ اینچی به همراه سیستم اگزوز جدید جزو تغییرات قابلذکر هستند هرچند تیونر یاد شده دستی بر سر و روی پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری بی ام و نیز کشیده است. این خودرو هماکنون ۶۰۲ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و میتواند در ۳.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
زیرا سایز رینگ و سایز لاستیک باید با مشخصات مندرج در گواهی ثبت مطابقت داشته باشد. سایز رینگ و لاستیک دیگری که ممکن است اجازه رانندگی داشته باشید را می توانید در سند CoC (گواهی انطباق) وسیله نقلیه خود بیابید. هامان مدتها است تیون مدلهای مختلف شرکت بیامو را بر عهده دارد. در صورتی که صاحب خودروی BMW M2 هستید و انتظارتان از این خودرو کمی افزایش یافته است، پکیج هامان میتواند پاسخگوی خواستههای شما باشد. نصب آیینههای اسپرت و الکترونیکی جمعشونده که از نمای ظاهری منحصربهفردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری خودرو سهم قابلتوجهی را به خود اختصاص دادهاند.
این تیونر روی پرفورمنس، آیرودینامیک و کابین خودروهای لوکس و اسپرت کار کرده است. هزینه تیونینگ خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع خودرو، نوع تیونینگ و قطعات مورد استفاده. به طور کلی، تیونینگ عملکردی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به تیونینگ ظاهری دارد. منصوری شرکت خودروسازی لوکس بریتانیایی مستقر در آلمان است، که در زمینه تیونینگ و سفارشی سازی خودرو فعالیت می نماید. خودروهای لوکس انگلیسی و استایل خاص آن ها همیشه یکی از علایق کوروش منصوری مالک شرکت تیونینگ منصوری بوده است.
ما در مجموعه حسین اورجینال ٫ متخصصان با تجربه داریم که از جدیدترین تجهیزات و تکنیکها برای ارائه خدمات باکیفیت استفاده میکنند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد. قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، مطمئن شوید که با قوانین مغایرت ندارد. در بعضی موارد، رانندگان و صاحبین خودروها علاقه مند به پهن نشان دادن لاستیکهای خود هستند که این نوع لاستیکها ممکن است برای بعضی از خودروها مناسب نباشد.
در کارگاههای تیونینگ خودرو که در برندهای خاص تخصص دارند، انتخاب گستردهتری و تخصص بیشتری خواهید یافت. موارد ذکر شده در بالا مرسومترین تغییراتی بود که رانندگان تمایل به تغییر آنها دارند. تغییرات بسیار زیادی از تغییر مدل صندلیها گرفته تا افزودن آپشنهای دیگر میتوان در کابین خودرو ایجاد کرد. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو میتوان بهاضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد.
حتماً گاهی اوقات در خیابان با شنیدن صدای بسیار بلند اگزوزو برخی خودروها دچار وحشت شدهاید!! یکی دیگر از راههای تیونینگ خودرو، همین تغییر سر اگزوز و اضافه کردن تعداد اگزوز به ماشین است. با طراحیهای مختلف اگزوز، شما میتوانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بیصدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرتتر جلوه میدهد. گمبالا با تیونینگ یکی از مشهورترین محصولات پورشه یعنی کررا GT این هیولا یعنی میراژ GT را تولید کرده است.
با کمک توربوشارژر یا سوپرشارژر می توان فشار متوسط و در نتیجه قدرت را افزایش داد. فشار بالاتر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامترهای کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربوشارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. شاید خودرویی با این ویژگیهای لوکس احتیاجی به تیونینگ نداشته باشد اما کارلسون نشان داده است حرفهای زیادی برای گفتن دارد. رنگ سبز بدنه S کلاس کابریولت کارلسون کاملاً جلبتوجه میکند و رینگهای ۲۰ اینچی نیز جزو موارد شاخص دیگر هستند.
اگر قصد دارید ارتفاع ماشین خود را به صورت دائمی تغییر دهید، لازم است فنر لول ثابت را تنظیم نمایید. در غیر اینصورت با تغییر در تنظیمات فنر لول قابل تنظیم می توانید ارتفاع ماشین را به شکل دستی یا پنوماتیکی عوض کنید. با این حال، باید توجه داشت که در برخی کشور ها، استفاده از فیلم های دودی با میزان تاریکی بیش از حد مجاز قانونی است. شیشه های امنیتی طراحی شده اند تا در صورت شکستن، به قطعات کوچک و کم خطر تبدیل شوند. این شیشه ها می توانند به افزایش ایمنی سرنشینان در صورت تصادف کمک کنند. رینگ های آلومینیومی گران تر هستند، اما به لطف وزن سبک تر، رانندگی بهتری را ارائه می دهند.
زمان تعمیر بستگی به نوع مشکل دارد، اما معمولاً تعمیرات استاندارد ۱ تا ۳ روز کاری زمان میبرد ٫ اما شلوغی مجموعه و پیدا کردن قطعات کمیاب میتواند به افزایش مدت زمان تعمیر تاثیر گذار باشد. تیونینگ خودرو موضوعی پیچیده و گسترده است و ممکن است سوالات زیادی در مورد آن داشته باشید. در این بخش به برخی از سوالات متداول درباره تیونینگ خودرو پاسخ دادهایم. مجموعه طهران موتور یکی از مراکز معتبر و حرفهای در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو در تهران است. این مجموعه با داشتن تیم فنی مجرب و استفاده از تجهیزات پیشرفته، به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری موتور خودرو میپردازد.
به همین خاطر میتوان رینگ و لاستیکهای حرفهای و باکیفیت را از برخی شرکتها تهیه کرد. چنین رینگهایی علاوه بر زیبایی زیاد استحکام بالایی نیز دارند و باعث بهبود هندلینگ و سواری خودرو میشوند. آخرین محصول مورد بررسی از هامان از آن دست خودروهایی است که تمام نگاه ها را به لطف رنگ غیرمتعارفش به خود جلب می کند . کیت جدید نصب شده برروی این خودروی خاص شامل گلگیرهای جدید ، سپر های جدید در جلو و عقب و اسپویلر جدیددر جلو می باشد . این کیت بدنه ، Mystere را ۸۰ میلی متر نسبت به مدل استاندارد عریض تر کرده است .
واحد کنترل موتور (ECU) وظیفه مدیریت پارامتر ها عملکرد موتور خودرو را بر عهده دارد. با ریمپ ECU، میتوان عملکرد موتور را بهینه کرد و مصرف سوخت را کاهش داد. این فرایند به صاحبان خودرو اجازه میدهد تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنند. ترمز و دیسک صفحه رایج به کار رفته در خودرو ها، نوع کاسه ای بوده که می توان با جایگزین نمودن آن با سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار، وزن خودرو را به طور موثری کاهش داد. تغییر قطعات داخلی، جایگزین کردن صندلی ها با صندلی های نانو و سبک و تغییر جنس شیشه خودرو می تواند موجب تنزل موثر وزن خودرو و تیون شدن آن می شود. ممکن است هنگام مشاهده مسابقه های اتومبیل رانی به این نکته دقت کرده باشید که صندلی های شاگرد و عقب برداشته شده اند.
یکی دیگر از روش های تیون کردن درب اتومبیل ها، به روش درب های پروانه ای است. این نوع درب ها به طرف بالا و عقب باز می شوند و شبیه به پروانه ها عمل می کنند. این سیستم باز شدن درب ها در برخی خودرو های لوکس و اسپرت مشاهده می شود و می توان آن ها را بر روی خودرو های دیگر نصب کرد. دسته آخر تیون درب ماشین به روش باز شدن به عقب می باشد که در برخی خودرو های کلاسیک و لوکس استفاده می شود. نصب گیربکس های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک با قابلیت های پیشرفته تر و تنظیمات دقیق تر می تواند کارکرد گیربکس را به طور قابل توجهی افزایش دهد که این امر از طریق تیون خودرو امکان پذیر است. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد.
از تیونینگ ظاهری ساده همچون نصب سر اگزوز افترمارکتی گرفته تا نصب کاپوت، چراغ، گلگیر و… را میتوان جزو تغییرات طراحی و ظاهری دانست. اما بخش مهمتر تیونینگ به قوای محرکه ارتباط دارد که در این بخش شاهد بهبود چشمگیر پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و… خواهید بود. معمولاً تیونرهای حرفهای در هر دو بخش فعالیت دارند هرچند عمده تمرکز خود را روی افزایش قدرت و شتاب خودروها میگذارند. هدف اصلی انجام تیون خودرو عبارتند از افزایش قدرت موتور و عملکرد فنی آن برای بالا بردن شانس پیروزی در مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای و هم چنین بهبود ظاهر خودرو از طریق نصب تجهیزات حرفه ای می باشد. توجه کنید دسته بزرگی از افراد قصد خود را از تیون کردن اتومبیل خود دور گیری راحت در جاده ها عنوان می کنند. در صورتی که انجام این کار می تواند تاثیر منفی بر روی مصرف سوخت خودرو داشته باشد و موجب استهلاک سریع قطعات مرتبط شود.
تیون شامل بهبود صندلی ها، نصب سیستم های صوتی و تصویری پیشرفته تر، افزودن امکانات دیگر مانند سیستم های کنترل دمای داخل خودرو است. بهترین راه برای یافتن یک کارگاه تیونینگ خوب از طریق توصیه هایی از صحنه است. مطمئن شوید که کارگاه دقیقاً با شما صحبت می کند که دقیقاً چه کاری روی ماشین شما انجام خواهد داد. کارگاه های خوب پس از اتمام کار، گزارش تست و گواهی قطعات را در اختیار شما قرار می دهند. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
منصوری همچنین کیت بدنه اسپرت و کابین پر زرق و برق را برای محصول خود تدارک دیده است. همانطور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو میتوان بخشهای متنوعی را در نظر گرفت. برای ارتقای بخش فنی نیز میبایست مواردی همچون برنامهریزی دوباره ECU با همان ریمپ کردن، استفاده از سر سیلندر و پیستونهای کاراتر و… در نظر بگیرید. خودروهای فابریک کارخانه با توجه به شرایط کلی جادهها ساخته میشوند و اغلب آنها از لاستیکهای با پهنای کمتر و رینگهای کوچکتر استفاده میکنند. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق آنها از سطح زمین نیز بیشتر است؛ اما افرادی هستند که میخواهند علاوه بر کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خودروی خود از رینگ و لاستیکهای بهتر استفاده کنند.
نام سازنده لاستیک همیشه نباید روی لاستیک باشد - نام راننده یا باشگاه تیونینگ نیز محبوب است. غیر از باز شدن دربها به طرف بالا، میتوان با قرار دادن لولای دربها در بخش بالایی، آنها را طوری تنظیم کرد که ابتدا کمی به طرفین و سپس به سمت بالا باز شوند؛ درست مانند بالهای عقاب. این مدل از باز شدن درب، بسیار پیچیدهتر است و قابل نصب روی هر خودرویی نیست. بعداً، نوبت به ایتالیاییها و ژاپنیها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند. به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانهای خودروهای منحصربهفرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانیهایی بهراحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند.
فعالیت اصلی این شرکت ارائه خدمات پس از فروش برای محصولات شرکت پورشه بود؛ اما در ادامه مشغول به تیون کردن خودروهای ساخت پورشه شد. در ماه می سال 2010 به دنبال ناپدید شدن موسس شرکت که بعدها جسد وی پیدا شد، فعالیت شرکت "گمبالا" توسط مسئولان اجرایی کشور متوقف شد. "گمبالا" اخیراً یکی از سوپر ماشین های مکلارن را تیون کرده است که برای این شرکت آلمانی بازتاب خوبی در دنیا به ارمغان آورد. همان طور که در مقاله آشنایی با نحوه کار شرکت های تیونینگ وعده داده بودیم، در این پست قصد داریم به معرفی اجمالی 5 تیونر معتبر دنیا همراه با نمونه ای از خودروهای تیون شده آن ها بپردازیم. هر یک از این تیونرها طرفداران خاص خود را دارند و طی هر سال با معرفی مدل های تیون شده در نمایشگاه های بین المللی، نگاه ها را به سمت خود معطوف می کنند. در ادامه می توانید معرفی مختصر این کمپانی ها را بخوانید و با چند محصول تیون شده آن ها آشنا شوید.
این شرکت از همان ابتدا به تیونر اصلی مرسدس بنز تبدیل شد و هم اکنون نیز بزرگترین تیونر اتومبیلهای مرسدس بنز میباشد. تیونینگ خودرو به فرآیندی اشاره دارد که در آن اقداماتی برای بهبود عملکرد، ظاهر و یا ویژگیهای خاص خودرو انجام میشود. این فرآیند معمولاً توسط علاقمندان به خودروهای ورزشی یا علاقهمندان به افزایش توان و عملکرد موتورها انجام میشود. تیونینگ خودرو همانند یک عمل زیبایی بر روی خودرو، قابلیتها و ظاهر آن را به شکل سفارشی تغییر میدهد. این فرآیند، بیشتر به منظور ارتقای قدرت موتور، بهینهسازی دینامیک رانندگی و یا بهبود استایل بصری خودرو انجام میشود. اما تیونینگ به همراه خود مزایا و معایبی نیز دارد که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
البته این فقط در صورتی اعمال می شود که ماشین تیونینگ شده خود را به جاده های عمومی ببرید. این قوانین در مورد املاک خصوصی یا در برخی از روزهای مسیر اعمال نمی شود . برای یافتن لوازم جانبی مناسب برای ماشین تیونینگ خود، توصیه میشود به مغازهای مراجعه کنید که در تیونینگ تخصص دارد. البته، میتوانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده میتوانید اعتماد کنید. اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید.
این خودرو که ۲۶۰ کبرا CSX2000 نام داشت با استفاده از بدنهای سی و پیشرانه فورد تولید شد و به موفقیت زیادی دست یافت. عمده تمرکز شلبی روی تیونینگ خودروهای فورد است و بیش از ۶۰ سال سابقه در این زمینه دارد. این همکاری منجر به تولید برخی از خاصترین خودروها از جمله F-150 با پیشرانه ۵ لیتری کایوت و قدرت ۷۷۵ اسب بخار شده است. تمامی محصولات استارتک آلمان با استانداردهای کیفیتی ایزو ۹۰۰۱ تولید میشوند و قبل از آنکه به دست مشتریان برسند توسط آژانس بازرسی فنی آلمان تست و تائید خواهند شد. استارتک از سال ۱۹۹۹ عضوی از گروه برابوس بوده است و با تیون خودروهای لوکس بریتانیایی به شهرت رسیده است.
قطعا تیونینگ کردن ماشین هم به دانش نیاز دارد هم به تجربه و هم به خلاقیت. اما یکی از راههای ساده و جذاب تیونینگ میتواند استفاده از پلتفرمهای آموزشی آنلاین باشد. تغیر و تعویض سیستم ترمز کاسهای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که میتواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی میتواند نماد قدرت خودرو باشد. رنگ یک رینگ میتواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقرهای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، میتوان بهترین گزینه را انتخاب کنیم.
البته که این مسئله ممکن است باعث آسیب به جلوبندی و ایجاد مشکل در فرمانپذیری خودرو شود. ولی بسیاری از خودروهای لوکس فابریک کارخانه، قابلیت تغییر ارتفاع توسط یک دکمه را دارند. به این ترتیب که شما میتوانید در جادههای هموار، شاسی خودرو خود را بخوابانید و در جادههای ناهموار، ارتفاع را افزایش دهید. در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است. وقتی شما خودروی خود را تیون میکنید یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در خودرو، آن را ارتقا و تغییر میدهید. این تغییرات میتواند، فقط تغییرات در ظاهر خودرو و یا تغییرات در بخش فنی آن باشد.
دیفیورز یک جز مکانیکی بوده که برای بالا بردن زیبایی ظاهری خودرو در قسمت عقب و پایینی سپر نصب شده و جریان هوای زیر ماشین را تنظیم می کند. هندلینگ یکی از عوامل مهم و اساسی در بخش هدایت خودرو است که در اصطلاح عامه به خوشدستی و خوشفرمانی تعبیر میشود. تغییرات اساسی در ارتفاع و ساختار سیستم تعلیق در هنگام تیونینگ میتواند تأثیر زیادی بر هندلینگ آن داشته باشد. ازاینرو تقویت سیستم هندلینگ خودرو یکی از موارد لازم و ضروری برای ایجاد تجربه خوش رانندگی با خودرویی قدرتمند بهحساب میآید. نصب استرسبار، تقویت سیستم تعلیق و تغییر زاویه چرخها از روشهای ارتقا سیستم هندلینگ خودرو و افزایش چسبندگی خودروهای تیونینگ شده محسوب میشوند. "هامان موتور اسپرت" یک شرکت تیونر آلمانی است که در شهر لوفهایم واقع است و در سال 1986 توسط "ریچارد هامان" (Richard Hamann) تاسیس شد.
پس از تغییرات فنی صورت گرفته قدرت Spyridon از ۶۱۲ اسب بخار حالت استاندارد به ۷۰۲ اسب بخار رسیده ، همچنین گشتاور ۱۱۱۰ نیوتن متر است . پس از تغییرات فنی مشابه این اعداد و ارقام برای مدل G63 AMG به ۶۱۰ اسب بخار قدرت , ۸۷۵ نیوتن متر گشتاور رسیده . در کابین با الهام از رنگ آمیزی بیرونی و به کمک پوشش های چرم ، پدال های آلومینیومی و تریم های کربنی نمایی لوکس شکل گرفته است . سیستم خنک کاری، مدیریت احتراق پیشرانه و تیونینگ صدای موتور تماماً به صورت انحصاری مانند خودروهای سری دو رده عملکردی M تقویت شده است. توان خروجی این پیشرانهی ۳ لیتری حداکثر ۳۲۰ اسب بخار است که مابین دور موتور ۵۸۰۰ تا ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میشود. گشتاور خروجی نیز مابین دور موتور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه تولید میشود و مقدار آن معادل با ۳۳۰ پوند-فوت است.
فشار بالا تر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. یک سیستم صوتی برتر در ماشین در درجه اول از نظر آکوستیک یک روش تیون ماشین محسوب می شود. زیرا اگر سیستم نصب شده بیش از حد بلند باشد، پلیس ممکن است این را به عنوان آلودگی صوتی تعبیر کند. با این حال، استفاده از بلندگو های مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانس های باس توصیه می شود. این عناصر همراه با یک به اصطلاح کراس اوور، صدایی غنی را با وجود سر و صدای معمول رانندگی تضمین می کنند. هم چنین می توان از تقویت کننده های صدا منند آمپلی فایر و بوم باکس استفاده کرد.
بله، بسته به مدل خودرو و شرایط فنی آن، میتوان توربوشارژر یا سوپرشارژر را نصب کرد. پیشنهاد میشود ابتدا با کارشناسان ما مشورت کنید و سپس با آگاهی بیشتر اقدام کنید. در این مقاله لیستی از بهترین شرکت های تیونر ماشین در جهان را در اختیار شما میگذاریم و نمونه کارهای هر شرکت را نمایش میدهیم. در نهایت، این تغییرات از تمرکز فقط بر عملکرد و ایمنی خارج میشوند و به شما اجازه میدهند تا با خودروی خود ارتباط عمیقتری برقرار کنید، به طرزی که از آن لذت ببرید و با افتخار آن را به دیگران نشان دهید. پس در عمل تیون کردن خروجی دود کمی از این مسیر صاف میگردد که البته خروج راحت و سریع دود نیز ممکن است در عملکرد صحیح موتور تاثیر منفی ایجاد کند.
این علاقه شدید، او را به انگلستان کشاند و در آن جا بود که او به مطالعه سنت، کیفیت و مهندسی ساخت خودروها به ویژه خودروهای بریتانیایی پرداخت. از این رو، زمانی که کمپانی منصوری در سال 1989 تاسیس شد، تمرکز اصلی شرکت بر روی محصولات رولزرویس، بنتلی، استون مارتین و فراری بود. هامان موتور اسپرت یک شرکت تیونر آلمانی است که در شهر لوفهایم واقع است. تخصص این شرکت عمدتاً در خودروهای آئودی، بی ام و، مازراتی و خودروهای بریتانیایی مانند استون مارتین، بنتلی، لندروور میباشد. کابین با پوشش آلکانترا ، پدال های آلومینیومی و تریم های مختلف نمای متفاوتی به خود گرفته است . با نصب سیستمهای ترمزگیری بهبود یافته مانند کالیپرهای بزرگتر، دیسکهای ترمز اندازه بزرگتر یا استفاده از ترمزهای عملکردی، توانایی ترمزگیری خودرو در شرایط مختلف رانندگی بهبود مییابد.
از جمله معروفترین تیونرهای ژاپنی میتوان به لیبرتی واک (Liberty Walk)، بوسوزوکو (Bosozoku) و فایتینگ استار (Fighting Star) اشاره کرد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. جی پاور آلمان در سال ۱۹۸۳ و توسط یوخن گرومیچ تأسیس شد و متخصص ارتقای محصولات بی ام و است. یکی از شاخصترین محصولات جی پاور را میتوان بی ام و M5 هوریکین RR دانست که با قدرت ۸۳۰ اسب بخار میتواند به سرعت ۳۷۲ کیلومتر در ساعت دست یابد. جی پاور کار خود را در سال ۱۹۷۱ شروع کرد و دو سال بعد مسئولیت توزیع محصولات آلپینا در منطقه رین را بر عهده گرفت. یکی از جدیدترین پروژههای تیونینگ برابوس لندروور رنجروور جدید با ۵۹۱ اسب بخار قدرت است. این خودرو به لطف گشتاور ۹۰۰ نیوتون متری خود میتواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیهای را ثبت کند.
شرکت خودروسازی تسلا از دربهای عقب یکی از مدلهای خودروی خود، از این شیوه استفاده کرده است. مانند اینتر کولر ها، کولرهای شارژی هستند که پس از توربو یا سوپر شارژر قرار می گیرند و هوایی را که فشرده شده و برای احتراق به سمت موتور حرکت می کند، خنک می کنند. این باعث می شود هوا متراکم تر شود به این معنی که اکسیژن بیشتری را به محفظه حمل می کند و می تواند قدرت را افزایش دهد. مزایای کولر شارژی این است که هوای فشرده گرم تر به جای هوا توسط آب خنک می شود. آب می تواند انرژی گرمایی بسیار بیشتری نسبت به هوا ذخیره کند و این بدان معناست که می تواند گرما را به طور موثر تری از بین ببرد و سایز کوچک تری از اینترکولر دارد.
همچنین، تغییرات بصری نیز در تیونینگ خودرو انجام میشود که شامل نصب کیتهای بدنه، رینگها و لاستیکهای ورزشی و یا اعمال پوششهای خاص بر روی بدنه خودرو است که به ظاهر و استایل آن جلوه ویژهای میبخشد. توربوشارژرها و سوپرشارژرها با فشردهسازی هوای ورودی به موتور، احتراق بهتر و قویتری ایجاد میکنند. این تجهیزات میتوانند قدرت موتور را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. تفاوت این دو در نحوه عملکرد آنهاست؛ توربوشارژر از نیروی گازهای خروجی اگزوز استفاده میکند، در حالی که سوپرشارژر با نیروی مکانیکی موتور کار میکند. معایب پایین آوردن خودرو شامل کاهش عمر لاستیک در صورت عدم اصلاح تراز، کیفیت سواری سخت تر و مشکل در ورود و خروج از وسیله نقلیه می باشد. خودرو های لوکس امروزی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع با فشردن یک دکمه هستند که موجب می شود هنگام قرار گرفتن در جاده های صعب العبور، ارتفاع خودرو افزایش یابد تا به تجهیزات زیری خودرو آسیبی وارد نشود.
طیف محصولات زیبا سازی رینگ و لاستیک ماشین ها به نسبت وجود مدل های گوناگون، متنوع است. در پیکر بندی رینگ و لاستیک اتومبیل خود توجه داشته باشید که خودروی شما با رینگ های پنج پره کلاسیک، ظاهر یکپارچه ای دارد. تیون درب خودرو به تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی درب های خودرو اعمال می شوند. این تغییرات می توانند شامل تغییر سیستم باز و بسته شدن درب ها و نصب قطعات جدید باشند. تیونینگ درب خودرو شامل درب های از بالا باز شونده می باشد که در این مورد درب ها به جای باز شدن به طرفین، به طرف بالا باز می شوند. این سیستم باز شدن درب ها برای اولین بار در خودرو های لامبورگینی معرفی شد و به همین دلیل به آن ها درب های لامبورگینی می گویند.
این سبک تیونینگ خودرو با دستکاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخهای سفارشی با رینگهای کوچک که با زاویه زیر بدنه قرار میگیرند از مشخصههای اصلی سبک Stanced Style هستند. شورولت کوروت C8 در حالت استاندارد نیز تواناییهای زیادی دارد اما به لطف تیونینگ کالاوی میتواند قویتر شود. کالاوی در زمان معرفی پروژه خود اشارهای به قدرت و گشتاور کوروت C8 نکرد اما تصور اینکه قدرت استاندارد ۴۹۵ اسبی پیشرانه ۶.۲ لیتری LT2 به حدود ۶۷۰ اسب بخاری برسد دور از ذهن نخواهد بود. در واقع پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری LT6 کوروت C8 نسخه Z06 قدرت ۶۷۰ اسبی دارد و کالاوی میتواند با این خودرو رقابت جذابی داشته باشد. کالاوی این پکیج را با گارانتی ۳ ساله یا ۵۸ هزار کیلومتری عرضه میکند.
در چند سال اخیر صنعت تیونینگ محبوبیت ویژهای بین دوستداران خودرو پیدا کرده است. قبل از آنکه لیست بهترین شرکت های تیونر دنیا را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم بهتر است کمی درباره خود واژه تیونینگ صحبت نماییم. به شرکتهایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام میدهند تیونر میگویند. البته تیونینگ همیشه جنبه مثبتی ندارد و گاهی اوقات مدهای عصبی کننده نیز در آن دیده می شود. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.
از جمله ویژگیهای خودرو میتوان به ارتفاع کمتر، رینگهای مشکی، کابین سفارشی و… اشاره کرد. البته هامان پیشرانه را چندان ارتقا نداده است و نیروگاه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی بی ام و ۶۱۷ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون متر قدرت تولید میکند. در دهه ۶۰ میلادی، یعنی حدود نیم قرن پیش بود که تیونینگ به عنوان یک صنعت، برای ارتقا بخشهای مختلف خودرو از جمله بخشهای فنی و ظاهری پایهگذاری شد. تا پیش تولد صنعت تیونینگ معمولاً صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودروها یا ارتقا توان فنی قطعات آنها میکردند. امری که گاه خطرات متعددی را در حین راندن خودروهای ارتقا یافته و تیون آپ شده برای رانندگان ایجاد میکرد.
تعویض سپر جلو و عقب خودرو با توجه به نوع خودرو یکی دیگر از روش های تیون ظاهری می باشد که با توجه به ابعاد و مدل خودرو انجام می شود. اضافه کردن سپر های جدید به شکل لوله های فلزی بزرگ روبروی سپر اصلی خودرو جلوه زیبایی به ماشین های شاسی بلند می دهد. بسیاری از افراد علاقه مند به تیون ظاهری خودرو ترجیح می دهند با حذف لوگو خودرو، از بین بردن پره ها و جایگزینی با پره های ظریف و نازک موجب تیونینگ جلو پنجره خودرو می شود. تیون آینه بغل خودرو شامل نصب آینه های جدید با طراحی جدید، افزودن قابلیت های نوین و بهبود عملکرد آینه ها باشند. نصب آینه های بغل با طراحی های اسپرت، کروم یا کربن فایبر به زیبایی خودرو کمک کرده و ظاهر جذاب تری به آن می بخشد.
بهترین مراکز تیونینگ در ارومیه